Sådan kører vi på hold

Gruppekørsel

For at sikre ensartethed på klubbens hold, og gøre det lettere at skifte imellem hold, anvendes nedenstående regler på alle hold. 

Dermed sikres der, at der cykles på samme måde.

 

Formationer

Når der cykles  køres der udelukkende 1-1 og 2-2. Aldrig bredere end 2-2. 

Der cykles 1-1 når der er fuldt optrukket, samt når vejen er smal eller udsigtsforholdene er dårlige. Dette er f.eks. ved sving eller bakker, hvor der ikke kan ses langt nok frem.

Der cykles kun 2-2 når forholdene tillader dette. 

Formationen holdes igennem sving, og der accelereres ikke før bagerste mand har meldt samling. Er man i tvivl, kan man kalde ”alle med”.

Der køres samlet op ad bakker, med mindre kaptajnen melder ”fri til toppen”.

Der køres i hold af maksimalt 12 personer. Er der flere til træning på dagen, deles der i hold af maksimalt 12 personer.

Vi cykler altid på cykelsti, hvis der er en på ruten.

 

Skifte

Der skiftes altid med uret rundt. Det betyder, at rytteren til venstre (yderst) skifter ind foran rytteren til højre. 

Ved kørsel i 2-2 skiftes der 1 rytter ad gangen, og det sker ved at inderste kæde slækker lidt på hastigheden, så yderste rytter ikke skal accelerere for at komme ind foran.

Ved kørsel i 1-1 skiftes der ved, at kæden passerer venstre om den rytter, som skal ud af skiftet. Rytteren der skal ud af skiftet, slækker på farten så kæden kan køre forbi uden at accelerere.

Når der skiftes fra 2-2 til 1-1, er det yderste rytter der trækker ind foran den inderste. Det er samme rytter, som trækker ud igen når der meldes 2-2.

Når inderste rytter kan se, at der er plads til at trække ind foran, meldes der ”fri”

 

Kaptajner

Kaptajnen starter træningen ud, med at informere omkring dagens træning. Dette dækker over dagens rute, men kan også være specielle forhold, så som vindforhold, bakketræning eller andet relevant information.

Træning slutter altid med, at gruppen snakker om dagens træning, og giver feedback til kaptajnen.

Kaptajner sørger for, at der altid er meldt en rute ud til dagens træning. 

 

Kommandoer

Kommandoer er vigtige for, at holdet kører sikkert og effektivt. Alle kommandoer meldes klart og tydeligt videre – fra begge ender af gruppen.

Kommandoerne der bruges i klubben :

  • ’én og én: Alle rytter køre efter hinanden, som perler på en snor  
  • To og To: Rytterne køre ved siden af hinanden parvis. 
  • Se op: Der er brug for alle er opmærksomme og har fokus fremad. 
  • Farten ned: Der er ændringer på/ved vejen, som gør at farten skal ned. 
  • Huller: Store huller i asfalten. 
  • For fra: Køretøj kommer forfra.   
  • Stopper: Alle stopper helt. 
  • Hul: Der er ’hul’ i feltet. For lang afstand mellem rytter. 
  • Defekt: Når en rytter har brug for at holde stille. Alle stopper med at træde og ruller indtil man er sikker på at alle har hørt det. 
  • Én ned: Hvis en rytter har bruge for at farten skal ned (typisk tages der 2-3 km af hastigheden) 
  • Bag fra: Køretøj kommer bag fra. 
  • Samling: Er når sidste rytter er kommet op til hele feltet. 
  • Fri Bagfra Fri: Ved venstre sving.
  • Afstand: Ved bakker hvor der køres samlet op, kan man instruere i at holde afstand






Typisk sommertur hold 2 tirsdag og torsdag

Sådanne kører vi på hold

Sådan fikser du din racer

Del side

Løbende vedligehold af din cykel er nødvendigt. DGI Cykling lavet en række videoguides, der hjælper dig.

Hvis du ikke selv kan fikse nogle af de reparationer og småjusteringer på din racercykel, der er nødvendigvis vil opstå i takt med, at du bruger den, ja så vil mekaniker-regningen hurtigt vokse. 

Men har du bare hænderne skruet nogenlunde på, og er du ikke bange for selv at få olie og snavs på fingrene, så kan du faktisk selv klare mange af de typiske mekaniske udfordringer som uundgåeligt vil opstå med tiden. 

Her på siden finder du en oversigt over videoguides, der hjælper dig med alt fra skift af slange og bremseklodser, til udskiftning af kæde, kasette og klinger. God fornøjelse!

Find den videoguide du har brug for

Sådan skifter du slange på din racercykel

Videoguide: Sådan skifter du slange


Sådan skifter du kæde på din racercykel

Videoguide: Sådan skifter du kæde


Sådan skifter du bremseklodser på din racercykel

Videoguide: Skift af bremseklodser


Sådan justerer du bagskifteren på din racercykel

Videoguide: Justering af bagskifteren


Sådan justerer du forskifteren på din racercykel

Videoguide: Justering af forskifteren


Sådan skifter du kassette på din racercykel

Videoguide: Skift af kassette


Sådan skifter du klinger på din racercykel

Videoguide: Skift af klinger


Sådan skifter du pulleyhjul på din racercykel

Videoguide: Skift af pulleyhjul


Sådan skifter du styrbånd på din racercykel

Videoguide: Skift af styrbånd


Sådan justerer du slør i dine styrfittings på din racercykel

Videoguide: Justering af slør i styrfittings